Tervehdys

 

Hyvät tanssi-ihmiset!

Olen saanut jonkin verran palautetta netissä olevasta tanssipäiväkirjastani ja jotkut ovat kyselleet syitä foorumin vaihtooni. Joten aiheesta:

Yksi mukavimmista ajanjaksoista elämässäni on ollut mahdollisuuteni kirjoittaa Tanssinetin keskustelupalstalle. Kaikki kirjoitukseni eivät saattaneet ehkä noudattaa aivan hyviä tapoja. Luonteeni on kuitenkin aina ollut avoin ja olen kirjoittanut miltä minusta tuntuu. Niin itse tanssimisesta kuin kaikesta muustakin mikä tanssin ympärille liittyy. Myös tanssijoista, orkestereista ja tanssipaikoista. Olen esittänyt orkestereille mielipiteitäni ja toiveitani. Enimmäkseen olen kiittänyt ja kehunut soittajia, sillä suurin osa esiintyjistä soittaa kelpo tanssimusiikkia. Myös parannusehdotuksia olen tehnyt esitettävän musiikin suhteen ja toiveitani on otettu huomioon. Olen myös tehnyt erilaisia havaintoja tanssijoista ja tanssityyleistä. En ole tahallani ketään halunnut loukata, jos olen kirjoittanutkin eri nimillä erilailla tanssivista. Tanssiväen keskuudessa on muodostunut oma "slanginsa" tanssiin liittyvissä sanoissa, joita vähemmän tanssinut ei voi ymmärtää. Joskus monet ilmaisut esimerkiksi tanssitaidosta saattavat aiheuttaa tarpeetonta pelkoa tanssilavalle tulemiseen.

Palstalle rekisteröityminen on monelle askel johonkin uuteen. Kirjoittaminen on seuraava askel. Tai ilmoittaminen, minne on menossa tanssimaan. Niin se oli minullakin. Monet vain lukevat palstaa ja luovat omia käsityksiään kirjoitusten perusteella. Uusia tanssituttuja saa myös kirjoittajien tanssikohtaamisissa, mitä on ollut viimeisen vuoden aikana useamman kerran. Tanssinet-pinssi on melko suosittu asia rekisteröityneiden keskuudessa. Vaikka se on pieni, mustavalkoinen, näkyvälle paikalle asetettuna sen huomaa. Sen tarkoitus on vain tunnistaa toiset tanssipaikalla. Isäntä on jakanut lisäksi kultaisia pinssejä kohta puolentoista vuoden ajan harkintansa mukaan ja niitä on aika moni saanut. Tanssiin jotenkin liittyen on ollut peruste, jota hänen ei tarvitse antajana edes ilmoittaa. Viime jouluna rekisteröityneet palstalaiset saivat äänestää kenelle miehelle ja naiselle kultaiset pinssit annetaan. Humppis oli ylivoimainen herra-sarjassa, mutta naisten pinssin saajaksi oli useampi ehdokas. Omani sain siinä tilanteessa ja tässä vielä kerran kiitos teille kaikille, joista osaa en ole varmaan koskaan tavannut.

Keskustelupalstan kirjoittajat ovat kuin vuorovedessä. Välillä on voimia ja haluja osallistua paljonkin kirjoittamiseen. Joskus taas ei edes jaksa lukea palstaa. Kirjoittajat ovat jokainen oma yksilönsä omine mielipiteineen. Joskus laumahenkisyys valtaa kirjoittajat, mutta niinhän se on kaikilla elämän alueilla, kaikissa harrastuksissa, missä on useita ihmisiä mukana. Halutaan kuulua johonkin yhteyteen toisten kanssa. Jokainen ihminen tarvitsee toista ihmistä. Joskus taas saadaan palstalla aikaan pitkä ketju, jossa mielipiteet välillä roihahtavat.

Aika kuitenkin kulkee vauhdilla eteenpäin ja vanhoja kirjoittajia jää pois, uusia tulee. Hiipumista se ei ole. Se on elämää. On nousu- tai laskuveden aikoja. Toimintaa ja tyyntä lipumista.

Omalta osaltani olen ollut kiitollinen Matille, että olen saanut kirjoittaa hänen ylläpitämälleen palstalle yli kolme vuotta. Annan tilaa uusille kirjoittajille ja uusille tuulille.

Kirjoittaminen on aina ollut tärkeä osa itseni ilmaisemista ja päiväkirjan pitäminen ei ole mitenkään uusi asia minulle. Tämä yksisuuntainen tanssipäiväkirjani on sopiva minulle nykytilanteessa. Yksin en olisi tätä osannut perustaa, mutta apua olen saanut aina tarvitessani. Kiitos kaikille teknisille tukihenkilöilleni ja etenkin Herkulle, joka on ollut suurena apuna sivupohjan luomisessa.

Kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet vuodesta toiseen lukea joskus ihan köyhiä kirjoituksiani. Tansseissa tavataan joka tapauksessa, sillä kahta en vaihtaisi – tanssimista ja kirjoittamista.