31.07.2013 Syvälahden lavalla

 

Entiselle kotilavalleni ajelin ihan vaan vallitsevan tangokuninkaan, Kyösti I:n tähden. Kymmenen vuotta olen nähnyt hänet laulavana rumpalina Varjokuva-orkesterissa. Nyt orkesterina oli tangokuningattaren ja hänen yhteinen orkesteri Hovinarrit. Tangokuningatarta en ole nähnytkään ja koskahan mahdan nähdäkään... Hän saa pitää ainakin vuoden ajan Hovinarrit-orkesteria ja tangokuningas palaa syyskuun alkupuolella omiensa luokse. Niin sen pitää ollakin.

 

Illan toinen orkesteri Unelmavävyt aloitti illan. Ihan hyvää tanssimusiikkia kuultiin heidänkin vuorollaan. Liekö rummuissa istunut silloin tuleva Varjokuvan rumpali. Olisin kai kuunnellut häntä enemmän, jos olisin tiennyt siirrosta.

 

Hovinarrien aloitettua huomasin soittolavalla tuttuja naamoja. En sitä tiennytkään etukäteen. Hyvät olivat heidän soittonsa ja hyvin elivät mukana Kyöstin esiintyessä. Kyllähän tangokuningas vei osansa hyvin varsinkin kun kertoi laulavansa mieluisia kappaleitaan ja niissä oli kyllä tangoilla sekä muilla kauniilla lauluilla sijaa. Minä tietysti kaikinpuolin vanhana fanina seurasin tarkasti hänen esiintymistään. Hän oli nyt siinä, mihin hänen sielunsa oli kaivannut jo pitkään - solistina. Sen lisäksi hän on ansainnut tangokuninkaan kruununsa. Lavalla seisoi onnellinen mies, jonka kädet taisivat välillä kaivata tekemistä;) Hetkittäin näin sieluni silmin edesmenneen Sauli Lehtosen samassa tilanteessa. Molemmat kaikkensa antaneena yleisölleen.

 

En ollutkaan tavannut Kyöstiä kilpailun jälkeen, joten lämpimästi onnittelin häntä piha-alueella. Eräs toinen hänen faninsa otti kuvia ja minä pääsin ensi kertaa Kyöstin kanssa samaan kuvaan. Kaikkina näinä kymmenenä vuotena olen ottanut paljon kuvia Varjokuvasta, Kyöstistäkin, mutta jotenkin vain en ole itse kuvaan asettunut. Nyt on muistona yksi yhteinen kuva, mitä kiikkustuolissa voin katsella:)

 

Vaikka olen joskus ennen käynyt paljonkin tällä lavalla, niin tuttuja ei nyt juuri ollut. Ainoat tutut herrat olivatkin nykyiseltä asuinpaikaltani ja lähiseudulta. Muutamassa vuodessa olen havainnut, että tanssiherroista osa katoaa jonnekin... Ehkä elämän muut tarpeet menevät tanssin edelle, jos ei kerran tanssin rinnalle sovi.

 

Muutama herra haki minua ja onnistuin hakemaan heitä takaisin. Hitaalle valssille minua haki muutoin pääasiasa parinsa kanssa tanssinut herra, jolla on tanssitaito hallussa. Olen pitkään ihaillut hänen tanssityyliään. Häntä ei ollut mahdollista hakea takaisin. Tanssiherroissa ei ollut montakaan laajempaa tanssitaitoa omaavaa herraa. Foksin askeleella tanssivat monet ja mikäs siinä. Liikuntaa se on sekin.

 

Hieman ennen puolta yötä Kyösti ja Hovinarrit aloittivat toisen osuutensa. Sitten kun alkoi kuulua ”alla venäläisen kuun” minun oli aika poistua kotimatkalle. Illan tanssimahdollisuudet eivät nostaneet mielentilaani korkealle. Mutta olihan paikalla Kyösti:)