Myrskytuuli ja Sinitaivas 26.4.2009

Uskomattoman hyvän Myrskytuulen unohtumaton ilta ja musiikki perjantaina sai minut liikkeelle vielä sunnuntainakin Järvenpäähän. Olen vierastanut ja jopa karttanutkin paikkaa, mutta joskus harvoin olen paikalla ja yksinomaan minulle mieleisen orkesterin takia. Tällä kertaa paikalla oli toinenkin orkesteri, Sinitaivas, joka osaa soittaa tanssittavan hyvää musiikkia.

Kun matkaa oli omiksi tarpeiksi ja kai liikaakin, niin autossa matkaten päin aurinkoa, sain rusketusta tai oli se paikoin punerrustakin, paljaisiin käsivarsiini ja kaulankin seudulle. Perillä olin ajoissa ja tanssikurssi oli vielä menossa. Oli ollut kai useamman päivän ajan. Takavuosien tanssituttuja oli paljon liikkeellä ja mukava oli heitä tervehtiäkin. He eivät juuri liiku syvästä etelästä ylöspäin ja minä käyn enää harvoin heidän reviirillänsä, niin aikoja menee, etten heitä tapaa.

Siinä istuimme penkissä, tanssinetin aikani ensimmäisten joukossa olevan pinssituttuni kanssa, odottaen tanssien alkua. Nimimerkki Isäntä hänet esitteli minulle lähes kuusi vuotta sitten Ruusulinnassa. Ettei liene vielä velvoittanut pitämään huolta, että pääsen tanssimaan. Valssilla aloitimme ja sitten siirryin naistenhakualueelle. Muutamien herrojen kanssa tanssin ja naistenhaut menivät lähes ohi. Parien vaihto tapahtui noin niin kuin kädestä käteen tuttujen kesken, jotta eipä siinä paljon mitään tarvinnut tehdä.

Erään toisenkin Ruusulinnan alkuvuosien tutun herran kanssa oli ilo tanssia. Hän on tangontaitaja ja sellaisena hänet aina muistan. Olikohan rumba, jolle hän haki ja toisella naistentunnilla hain häntä ja kun Juhis ilmoitti jo kappaleiden välissä, että polkka tulee, niin jäimme myös sen tanssimaan. Aika paljoin istuin penkissä ja melko lähellä Myrskytuulen lavaosaa. Hyvin soittivat molemmat orkesterit, mutta olen edelleen sitä mieltä, että jokainen tuntemani orkesteri on parempi yksin esiintyessään ja ehkä vielä pienemmässä paikassa.

Jos Myrskytuuli soitteli vauhdilla sydämeeni edellisellä kerralla, niin sama jatkui kai sitten kokonaiselle raadille seuraavana keskiviikkoiltana Ravintola Tulisuudelmassa. Heistä tuli vuoden 2009 Viihdyttäjäorkesteri ja nyt on hyvä tilaisuus saada esiintyä Kesäillan valssissa koko kansan sydämiin.