Metsälinnassa 2.8.2009

Sunnuntaitanssit Metsälinnassa ovat olleet hyvien orkesterin iltoja. Tänä sunnuntaina yksi parhaista, Pekkaniskan Pojat, oli esiintymässä. He ovat saavuttaneet ahkeralla työllä tanssiväen suosion. Odotettavissa oli sopivaa tanssimusiikkia laidasta laitaan.

Paikalle oli saapunut tanssiväkeä naapurikaupungeista ja Keski-Suomesta asti. Tuttua oli väki, joten kotoisia olivat tanssihetket. Illan tanssilajini olivat mielenkiintoiset. Tanssilajina samba on kiehtova, mutta minun vartaloni ei ole taipunut siihen oikeaoppisesti, joten välttelen sitä. Harjoituksen puutettahan se oikeasti on.

Tänä iltana kaksi herraa haki sille ja kumpikin olivat taitajia. Siinä jouduin yrittämään yli taitorajojeni, mutta hauskaa oli. Toinen herroista oli hyvin kookas, jonka olen nähnyt mm.Syvälahden lavalla tanssivan itsensä kokoisen daamin kanssa ja oikein sujuvasti tanssivat kaikkea. Jostain kumman syystä hän haki minua, ihmettelin sitä vielä jälkeenkin päin ja vielä nimenomaan samballe. Kun sanoin, ettei tämä ole minun taitolajini, hän innostui opettamaan. Ei siinä mitään, jopa minun jäykkä kroppani alkoi notkistua painonsiirroilla ja jalatkin löytää oikean liikkeen. Kiitokseksi hain häntä sitten naistenhaulla rumballe ja se sujui minulta kai paremmin.

Toinen sambaherra oli tuttu ja muuta olemme tanssineet, mutta ei sambaa. Hyvin hän ohjasi. Pitäneeköhän minun ottaa samba harjoituksen alle. Haastetta siinä riittää. Tämän tutun herran kanssa illan aikana tango sujui  upeasti eikä humpatkaan huonot olleet.

Eräs hieman pientä hopean hohtoa kulmilleen saanut herra hakee useimmissa tansseissa minua, jos olemme yhtä aikaa. Nytkin useamman kerran, kun huomaa, että olen jäänyt istumalinjalle. Tutuksi on tullut hänen sylinsä, sillä hän on oikea foksintaitaja. Tango on toinen laji, mistä pidän kovasti hänen kanssaan.

Tangolle haki myös naapurikaupungin tangontaitaja. Harvoin näemme ja usein hän on parinsa kanssa tanssimassa. Tangot kohosivat illan ilon aiheiksi, kun vielä erään herran kanssa niitä tanssimme sekä hitaat valssit ja polkan toinen puoli. Hän on paras polkantanssija, joka on sattunut kohdalleni. Hänen polkkaansa sopii muutakin kuin oikeaa ja vasenta käännöstä.

Illan lopulla jenkat hieman erilaista aloitusaskellusta käyttävän herran kanssa ovat riemastuttavat. Tanssitaitoisia olivat hakijat ja hyvää oli musiikki. Kaikkia tanssilajeja soitettiin ja taukomusiikki vielä tuki orkesterin esityksiä. Tämä oli kunnon tanssi-ilta, jota mukavat halaukset soittokunnan kanssa vielä lämmittivät.