Kivistöllä 29.11.2009

Useana vuonna, joulunalussunnuntaina Rainer Bollström on ollut orkestereineen Kivistön työväentalolla. Tanssiväkeä ei nyt ollut ahtauteen asti. Hyvin sopi tanssimaan. Orkesteri näytti erilaiselta ja entisiä soittajia olikin vain kuopiolainen herra, joka soittaa koskettimia, haitaria ja kitaraa sekä laulaa paljon. Hänen äänensä on hyvä. Toinen kosketinsoittaja oli nuori herra. Rumpali ja basisti olivat myös uusia.

Hyvin tanssittavaa oli musiikki ennen solistin aloitusta eikä se siitä huonontunut myöhemminkään. Rainer Bollströmissä on karismaa ja vahvuutta ja hän osaa ottaa yleisönsä. Sitä hän on tehnyt kaikki nämä vuodet, mitä olen hänen illoissaan ollut ja niitä taitaa olla yli 20 vuotta. Jo aikanaan Kuopion seudulla hän oli suosittu esiintyjä. Uusi pitkäsoittolevykin on tekeytymässä ja ehkä kevään korvalla valmistuu 20 v. taiteilijajuhlan kunniaksi. Sitä ennen Rainer viettää talvisydämen, kolmisen kuukautta, tapojensa mukaan Kanarialla. Mikäs siellä on laulella!

Tanssiväessä oli joitakin tuttuja. Yllätys oli, että minua haki muutama herra, jotka eivät ennen olleet hakeneet. He olivat pitkiä. Kai olin sitten eri tavalla näkyvissä naisjoukossa. Olin koekäyttämässä korkeakorkoisia tanssikenkiäni. Lattialla olleet jauhot eivät kyllä sopineet niille ja tunsin olevani liukuradalla. Askeleet piti kyllä mitoittaa minimiin. Nahkapohja on nahkapohja, mutta jään joka kerta ihmettelemään, että millä ihmeen kengillä monet tanssijoista liikkuvat. He käyvät jauhokasassa lisäämässä luistoa, vaikka sitä on pantu lattiallekin ennen tanssien alkua. Lattiapinta uusittiin tässä paikassa joku vuosi sitten ja se olisi ihan hyvä ilman mitään lisukkeita. Taisin tunnin pari opettaa jalkojani uusiin kenkiin ja sitten matalilla korkokengillä loppuilta tuntui levolta jaloissa.

Illan alussa olin paljon lattialla, mutta sitten hiljeni ja varsinkin naisten hakuvuoroilla olin hidas. Kauan tuntemani herran kanssa cha-chat ovat hyvät. Tiedän hänen vientinsä. Hän osaa kuvioita, mutta muutamat kuviot ovat ihan riittävät, kun tilaa ei ole kovasti. Tiedän hänen osaavan paljon enemmän kuvioita kuin minä, koska hän on tanssikursseilla, jotka minä olen jättänyt taakseni, ainakin toistaiseksi. Ellen nyt sitten uuden kotikaupungin opetuksiin suunnistaudu.

 

Kahdet tangot olivat hyvät, herra haki ja minäkin onnistuin hakemaan naistenhaulla. Hän ohjaa tangomaisen hallitusti. Pidän tanssimisesta hänen kanssaan. Illan muista tansseista ei juuri ole enää mielikuvaa, mutta tavanomaisia fokseja ja fuskuja oli ilta. Jäiköhän kaikki kansalliset lajit väliin - voi muisti raukkaa. Illan viimeisen osuuden aikana lähdin lyhyelle kotimatkalle. Jonkinlaista liikuntaa kuitenkin tanssi-ilta sai aikaan, mutta hiihtämään olisi päästävä - se on minulle oikea tapa liikkua. Eräs herra on keksinyt tanssimisen lisäksi hyvän “liikkumistavan”, jota minunkin kannattaisi harkita. Silloin kaikki olisi itselleHymy