Kivistön työväentalolla 7.3.2010

Olipa taas kerran väkeä paljon. Parkkipaikka täynnä autoja. Tanssiväki oli paikalla hyvissä ajoin ja alkuvalssilla on yleensä lattia jo täysi. Katossa olevista ilmastointiputkista työnsi välillä kylmää ilmaa ja kun istuin penkissäkin, niin ei kuuma ollut. Tanssiväessä oli vierasta väkeä ja hetkittäin mietin, miksihän olen paikalla. Onneksui muutamat tutut hakivat ja joitakin herroja hain takaisin, kun vuorotunnein vaihtuivat hakuvuorot.  

Eri tanssilajeja esitettiin. Kahdet sambat soivat, joita en tanssinut kumpiakaan. Oikeaa jiveä ja rumbaa ei soitettu joskin rumbamainen kappale ainakin yksi kuului. Tavallisia valsseja oli useampia. Tangot olivat hyviä. Minulle hyvä tango ei ole sipsuttelua lyhyin askelin ja jutustelua tanssin aikana. Yhden tangoparin tanssin samalla wanhan tangon kurssilla olleen herran kanssa. Wanha tango ei kovin minuun kolahda, joskin jotain siitä voi soveltaa tavalliseen tangoon. Hitaat valssit ja tangot tanssin erään herran kanssa, jonka kanssa kropat sopivat hyvin yhteen, mutta askellus oli eri luokkaa kuin illan viimeisen tangon herralla. Solistin kiitoskappaleet olivat tangot ja ketään sopivaa hakijaa ei näkynyt. Olinkin jo menossa pois salista, kun ovella tuli vastaan herra, jonka kanssa kaikki tanssiminen on tanssia ja varsinkin tangossa kaikki tangon elementit täyttyvät.

Kansallisista tansseista polkka tuli jo alku tunnilla ja kuunteluksi se meni. Polkissa oli hyvät rytmit. Tuttu polkkamies valitsi jonkun toisen, mutta haki myöhemmin tangoille. Hänellä ja minulla on lavatangosta hieman erilainen kokemus tai tunneperä. Hän tanssii argentiinalaista tangoa ja siksi tavallinen tangokaan ei ole kovin suurieleistä. Minä taas pidän tangossa viennin ja askelten suhteesta musiikkiin eli reippaatkin askeleet kuuluvat toivetangooni.

Jenkat tanssin tutun herran kanssa ja masurkkoja ei kuulunut ennen lähtöäni solistin päättäessä osuutensa. Orkesterille jäi vielä soittoaikaa. Mitä lienee esitetty. Tanssilajivalikoimasta soitettiin kahdet chachaat, joista toiset tanssin lajin mukaisesti. Yhdet hyvät humpat sain tanssia oikeilla askelilla. Tosin minua hieman hymyilytti, kun paljon tanssiva herra kysyi, että mikä tämä on. Väki alkoi ympärillä tanssia buggia ja kuka mitäkin. Selvä humppa se oli ja saahan tanssia kukin tyylillään.

 Chachaamies kuljetti minut erään herran luo, kun olin juuri kertonut hänelle, että täällä olisi yksi mies, jonka kanssa haluaisin tanssia, mutta olen hidas. Buggia sitten tanssin tämän tilatun/varatun miehen kanssa. Tangoa olisin mieluummin tanssinut hänen kanssaan, mutta nyt ei ollut valinnanvaraa. Tuli mikä tuli.

Kaija Pohjola on tyylikäs nainen ja hyvä on ääni edelleen. Hänessä on lavakarismaa. Orkesteri soitti mallikelpoista tanssimusiikkia.

Poistuessani paikalta unelmatangon jälkeen ulkosalla oli kaksi orkesterin jäsentä (tupakka)tauolla. Olin kiinnittänyt huomioni orkesterin haitaristiin, joka oli jotenkin erilainen kuin yleensä haitaristit. Soitossa ei ollut vikaa. Varsinkin solistin lauluosuuksien välissä slaavilaisessa kappaleessa hän esitti hienoja sooloja. Aiemmin orkesterissa soitti haitaria Jarno Kuusisto, Kultaisen harmonikan voittaja 1992. Hän on lähtenyt muulle uralle. Tämä uusi soittaja on ollut noin vuoden ajan mukana. Sitä ennen  hänellä ei ole ollut tanssilavakeikkoja, jos oikein ymmärsin. Hän on soittanut "paremmissa piireissä" ja minulle lueteltiin hänen meriittilistaansa, mutta se meni ohi, niin kuin hänen nimensäkinNolostunut Vie varmaan aikansa sopeutua muutokseen ja soittaa hän osaa.