Kivistön työväentalolla 18.4.2010

Olipa upeaa soitantaa sunnuntai-illan tansseissa, kun Köpi Koski ja Projekti esittivät parastaan. Rumpalin trumpettikappaleet olivat hienot ja Köpin saksofoni soi lähes koko illan. Tässäpä heidän levyjään ja kaksi hankin niistä iltojeni iloksi.

Mikä parasta illassa, tangoja esitettiin sekä orkesterin taholta kuin myös levymusiikkiosuudella. Naisten toisella vuorotuntihaulla orkesteri soitti illan parhaan kappaleen, tangoksihan sitä sanotaan, Jäljet hiekassa, vaikka hyvin rumbamainen se on. Minä en ennättänyt tehdä mitään haun eteen, joten suljin silmäni, kuuntelin ja musiikki vei mukanaan. Sellaisen kappaleen tähden jättäisin monta muuta kappaletta tanssimatta.

Ilta alkoi tavalliseen tapaan valssilla, jonka itsekin sain tanssia. Seuraavaksi soitetut tangot kuuntelin. Illan aikana kuului vielä kolmet tangot, jotka tunnelmoin tanssimalla. Eli viidet tangot illassa, neljässä tunnissa. Tällainen orkesteri kyllä säilyy mielessäni, jos muutenkin. Ne puhaltimet ja niillä esitetyt kappaleet ovat orkesterin valttikortteja.

 

Illan kulusta saan kiittää orkesterin lisäksi useita tanssiherroja, joilla tanssitaitoa oli. Erään herran kanssa olen alkanut oppia tanssimaan ja oikeasti useamman kerran ovat askeleeni sattuneet kohdalleen. Niinpä hän pyysi eräälle viikonlopun tangokurssille mukaansa. Minulla kun sattuu nykyisin olemaan työn lisäksi projektiaSilmänisku päivälle jokaiselle nuoren miehenalun kanssa ja asuntoasioissa, niin aikaa ei ole ja vaikeaa oli vastustaa tangokutsua. Ehkä joskus toisen kerran.

Jopa polkalle pääsin tänä iltana. Vienti ei ollut ihan tyypillistä polkalle ominaista. Herra olisi halunnut ehkä mennä swingpolkkana, mutta tyytyi perinteiseen. Polkassa ei ollut sitä säännönmukaisuutta, miten kansantanssipuolen opit käynyt vie, mutta hauskaa oli ja kai näkyi naamastani, jos viejänkin.

 

Jenkat sujuivat lajin hyvin hallitsevan herran kanssa kuten myös foksit, joita ei tanssittukaan perinteisen askel viereen ja toiset samanlaiset - tyylillä. Viime aikoina olen päässyt tanssimaan useamman vieraan kanssa kuten nyt kookkaan ja mukavasti vievän herran kanssa fuskujiveä ja humppaa kävellen ja kuvioilla.

Tangokaupungista oli myös hyväliikkeinen herra. Humpat tanssimme ja kun naistenvuorolla hain häntä, humpat nekin olivat, kun en odottanut mitä tuleman pitää. Illan lopulla oli varmaan levymusiikin aikaan joku foksin tapainen ja parina sillä oli rumba. Tuntematon herra siinäkin viejänä. Jotkut hakijoista muistan hetken aikaa, jotkut jäävät pitempikestoiseen muistiini. Joskus käy niin, etten muista edes tanssineeni jonkun kanssa...

Erään pariskunnan herran kanssa tanssimme aika usein illassa jonkun kappaleen. Perjantai-iltana Haapamäen Suojan tansseissa hän ei ollut uskaltanut (?) hakea minua, kun istuin topakasti penkissä ja katselin vain esittäjiä lavalla. Niin saa torjuttua kyllä lähes kaikki hakijat. Suosittelen, jos ei halua tanssiaOtsan rypistys Nyt hain häntä ensin, kun melkein olin arvannut hänen ajatuksensa. Kyllähän meitä, häntä ja naisystäväänsä ja minua nauratti minun perjantai-iltani. Olin luvannut, etten istu nyt penkkiin… Eikä tosiaan paljon tarvinnut sitä tehdä. Kyllä tanssimusiikilla on minun askeliini ja sieluntilaani valtaisa vaikutus. Kiitos Köpi ja Projekti sekä mukavat tanssiherrat!