Kivistön tanssit 5.4.2010 

Kivistön sunnuntaitanssit olivat nyt pääsiäismaanantaina. Olin ymmärtänyt, että orkesteri Calibran lisäksi paikalla on heidän solistinsa Sanna Liimatainen. Häntä ei näkynyt - lieneekö sitten enää mukana. Mielikuva on, että tämän orkesterin tansseissa olen ollut aiemminkin ja niinpä löysin pian neljän vuoden takaisen kirjoitukseni.

En tarvinnut nyt muuttaa silloista mielipidettäni orkesterista. Jotain oli vialla minun korvissani tai sitten lavalla. Kaksi ensimmäistä osuutta oli kuin “tuutulaulua ja virrenveisuuta”. Näillä sanoilla olin kuvannut iltaa lyhytmuistiinpanoihin. Soitosta puuttui syke ja vire. En yksin ollut mielipiteineni.

Paikassa on vuorotuntihaku. Miehet aloittavat. Toisella tunnilla, naistenhaulla, soitettiin aluksi jenkka. Kolmannen tunnin alussa esitettiin polkat. Hyvä niin, pääasia, että ne soitettiin. Oli paikalla toisiakin esitettyyn musiikkiin kyllästyneitä. Eräs nainen porhalsi tohkeissaan lavan luota. Oli sanonut orkesterille tangoista ja hitaista valsseista. Hyvä sekin. Tasan kahden ja puolen tunnin päästä aloituksesta soitettiin illan ensimmäiset tangot (olikohan ainoat…) ja hieman myöhemmin tosi huonosti soitetut hitaat valssit.

Naisten toisella tunnilla klo 20-21 musiikkiin löytyi rytmikkyyttä. Ikävä kyllä väki oli jo kovasti vähentynyt joskin tavanomaista salin täyttä määrää ei alkujaankaan ollut. Omat tanssimiseni olivat alkuillasta kahden tunnin aikana ja sen jälkeen satunnaisesti. Ihan hyviä, ne kappaleet, mitkä lattialla olin, jos nyt ei huipputunnelmaa syntynyt musiikin takia. Luovutin klo 20.30.

Olen kyllä ennen sanonut, että se joukko mikä lavalle nousee ja sanoo itseään tanssiorkesteriksi, soittaa myös tanssimusiikkia. Ongelma on vain tanssijan jaloissa, jos ei osaa tulkita musiikkia. Mutta mutta…. Ehkä Calibran tanssit jätän väliin, jos kohdalle sattuvat.