30.4.2010 KinoJake ja Sinitaivas

Tulenliekki on oikeastaan muisto entisestä elämästä. Nyt tämä poikkeuksellinen matka sinne tapahtui KinoJaken takia. Ei ole ollut tilaisuutta käydä aikoihin heidän tansseissaan.

Matka sujuikin hyvin, kun kyydissä istui samanhenkinen tanssituttu nainen. Hiihtokin yhdistää meitä ja Äkäslompolo. Jutellessa oli jäädä poliisitolpat huomioimatta. Päätimme hymyillä joka kuvausmahdollisuuden kohdalla. Liikennettä ei ollut paljon, mutta perässä tuli samaa vauhtia pari autoa.

Perille jouduimme ajoissa. Vaatteiden vaihdon jälkeen sisälle mennessämme olivat alkuvalssit jo menossa Sinitaivaan toimesta. Tanssipaikan ovet avataan klo 20 ja kiirettä pitää, jos aikoo valsseille ehtiä. Tässä vaiheessa ei vielä ollut runsasta osanotto vapunaaton tansseihin. Myöhemmin kyllä ahtaus voitti.

Tanssiväessä oli kaiken kansan kirjo, jos mukana oli hyviä tanssijoitakin. Naisia oli paljon. Illan teemana oli pukeutuminen. Paras asu/pari palkitaan. Intiaanipariskunta voitti aidonnäköisellä pukeutumisellaan ja tanssiminen oli sujuvaa. Olikohan se sulttaani haareminaisensa kanssa toisena ja kolmas oli geishatyttö.

 

Oli illan aikana Sinitaivaan Juhiskin puettu pitkään paitaan ja huivipäähineeseen, joka oli ilmeisesti turbaani. Alkuillasta juuri ja juuri tunnistin KinoJaken Anninan - silmistäHymy Oli väessä monia tanssijoita pienemmillä naamiaiskoristeilla varustettuna.

Orkesterien välinen "kaksintaistelu" päättyi tasapeliin, yleisön huutoäänestyksen jälkeen. Samanlainen ottelu oli vuosi sitten Satulinnassa, jossa olin läsnä. Myöhemmin vielä Kyllikinrannan tansseissa oli ollut yhteisesiintyminen. Molemmat orkesterit olivat puolen yön tietämissä yhtä aikaa lavalla ja soittaminen ja näytteleminen sekä muu showmainen esitys aika pienellä lavalla ei ollut Satulinnan luokkaa.

Musiikki oli molemmilta orkestereilta kiitettävää. Paljon oli kädenalikappaleita, jota väki tanssii mielellään. Fuskuksi sopi moni soitettu kappale ja sitähän väki tanssi kuka mitenkin. Aikanaan jiveen opit saaneena minusta nykyinen fuskun valtaus ja koko se tyyli tanssia ei innosta minua, jos sitä tanssin siinä kuin muutkin. Kyllähän fuskuakin voi tanssia "elävästi", kuka sitten osaakin. Oikea jive saa minut syttymään, jos vientikin sattuu kohdalleen.

Illan tanssilajien kirjo tuli täyteen soiton puolelta. Tanssimiseni osalta jäi paljon auki. Tungos oli valtaisaa jossain vaiheessa ja ensi kerran tajusin, mitä on, kun foksin tanssijat piirittävät joka puolelta. Tanssimme fusku/jiveä niin lähellä keskustaa kuin toisilta sopi ja reunalta sylitanssijat painoivat keskustaa kohti. Ei siinä kyllä enää tanssin iloa voinut tuntea, vaikka viejä oli kyllä miellyttävä. Jonkun kerran siinä ahtaudessa tumman heimon naisparin kädenalipyörähdykset saivat heidän helmansa hetkeksi kietoutumaan sääriini. Illan aikana jalkakosketuksia naapureiden toimesta tuli jonkin kerran. En kai tarpeeksi itse varonut askeliani.

KinoJakessa oli soittamassa uusi henkilö. Tuttu minulle. Kyllä kitaran kielet olivat koetuksella siinä sormityöskentelyssä. Ihailtavaa on myös hänen eläytymisensä soittaessaan. Olen seurannut hänen kitarasoolojaan Teuvo Oinaan orkesterissa. Kun nyt isänsäkin oli paikalla, niin siinä tanssiessamme lavan editse hetken katselimme nuorta herraa lavalla.

Anninan viulunsoitto illan aikana monta kertaa on upeaa ja tanssimusiikissa viulu on yksi hienoimpia soittimia. En tällä hetkellä tiedä viulua monessakaan orkesterissa ja missä on, sitä käytetään säästellen. Anninan lauluääni on korkeatasoista, persoonallista ja kaunista. Se sopisi muillekin areenoille. Orkesterin Jannen laulama Vie meidät rakkauteen-tango on miehen laulamana ainoa minkä tiedän. Sen tanssiminen illan aikana korvaa monta tanssimatonta kappaletta. Janne on hyvä-ääninen solisti muutoinkin. Orkesterin omat sinkkulevyt Huopikkaat ja Pilke silmäkulmassa ovat oikein mukavat tanssia. Armaani on kuin huhtikuu-kappaleen sain tanssia ihan humppana eikä sitä mieli tee muuten tanssiakaan. Tosin mietin, kun kappaleen alkuperäistiedoissa sen sanotaan olevan foxtrotin. Säveltäjä ja sanoittaja Martti Kristian Jäppilä. Tunnetuksi kappaleen on tehnyt Berit. 

Illan aikana ahtaudessa jotenkuten sujuivat kahdet chachaat ja kolmet tangot. Kauan sitten viimeksi tanssimani herran kanssa tango ei tuntunutkaan enää siltä kuin silloin ennen. Keskeinen kemia oli kai kadonnut ja tunnelmaa latisti ahtaus. Kahdet muut tangot olivat mukavia herran kanssa, jonka vientiä opin kai ajan kanssa seuraamaankin. Jenkkoja myös tanssin kahdet parit. Polkat sujuivat kuunnellen. Illan alkupuolen hitaan valssin kuuntelin ja kun uudestaan alkoi kuulua, niin hain erästä tutun pariskunnan herraa. Neiti kevät on tullut kaupunkiin on upea hidas valssi ja yksi minulle mieleisempiä KinoJaken kappaleita. Siinä olikin illan parhaiten viety tanssilaji. Oikea-aikaista ja -tahtista musiikin tulkintaa. Fuskua ja buggia ne muut tanssitut lajit olivat ja niitähän kyllä esitettiin.

Paikassa on sekahaku ja tunti naisille myöhemmin. Miehet hakivat sekahaulla. Jotkut naiset käyttivät oikeuttaan hakea myös. Naistentunnin jälkeen naistenhaut lisääntyivät. Hyvät naiset hakivat hyviä miehiä. Minä tein sopivia valintoja ihan muutaman. Kuuntelulla olin hyvin paljon ja jos ei olisi ollut kyydissä ketään, olisin lähtenyt jo aiemmin pois. Tunnelmaa ei syntynyt. Tunsin olevani kuin markkinatorilla. Biorytmit pettivät täysinYllättynyt Olisi pitänyt olla sen mukaan loistofiilis, hyvä kunto ja järki päässä - ei jäässä. Tosin järjen käyttöä ei ollut ajaa pitkää matkaa tanssipaikalle… Se olisi pitänyt olla miettimättäkin selvä, mutta kun KinoJake veti sinne. Harvoin heitä näen ja kuulen.

Myöhään meni kotiintulo ja siksi lähemmät tanssit ovat  mielekkäämpi muun elämän kannalta. Sadetta oli yölläkin paikoin tulomatkalla ja jatkui sitten kotiseudulla yhtenäisenä sateena vielä puolille päivin. Kesä tästä tulee.