03.05.2011 Jyväshovissa

Mitä sitä en tekisi Channel Fourin tähden…. Niinpä täysin tietoisena, mitä ravintolailta on, niin ennen puolta kymmentä olin paikassa odottamassa soittojen alkua. Piti alkaa varttia vaille kymmenen, taisi alkaa hieman yli.

Oikeastaan nauratti, vaikkei mitään nauramista ole, jos ravintolassa ei viikolla käy kuin vähän asiakkaita. Kysyin vahtimestarilta, että olenko ensimmäinen asiakas. Näytti hiljaiselta paitsi että levyt olivat soimassa. Olin kuulemma kolmas. Selvisi pian, että kaksi muuta tai ainakin toinen paikalla olleista daameista tunsi orkesterin - Lapin matkoilta hänkin niin kuin minäkin. Minä tosin hakeudun heidän tansseihinsa täällä etelämpänäkin, jos vain mahdollista.

He soittavat ja laulavat hyvin. Kauniita kappaleita tuntureista ja Lapista, mutta myös kaikkea mitä tanssipaikoilla orkesterin odotetaan soittavan. Niinpä sain odotella puoleen yöhön ennen kuin hidas valssi Sieluni soitto esitettiin. Miten syvästi se koskettaa minua, varsinkin muutamat kohdat ovat huumaavia ja mukaansa vieviä. Kun kappale on vielä orkesterin omaa tuotantoa kokonaan, se nousee minun musiikkimaailmassani arvoon mittaamattomaan. Saman ihailuni on saanut ja saa Omega-orkesterin Esan omat kappaleet.

Tulihan sitä väkeäkin. Ravintolaväkeä. Ei paikalliset tanssijat taida paikassa juuri käydä. Eikä muita ollut nytkään kuin nämä kaksi ennen minua paikkaan tullutta tanssityttöä ja eräs tanssiherra, jota ilahdutin hakemalla jivelle tauon aikana. Sen pari oli eri laatua ja sitä foksina yritimme ja buggiin päädyimme. Olin valinnut hyvin rauhaisen ja varjoisan istumapaikan ja sain olla aivan rauhassa. Eräs herra, jonka askelia olin katseella seurannut, näytti tanssivan mm. tangoa kohtuudella. Hän sitten haki, mutta olisi voinut jättää hakemattakin. Ehkä alkoholi oli tehnyt jo tehtävänsä, mutta liika kiire pilasi hyvän kappaleen. Itse asiassa hän näytti tanssivankin kaikkea samalla askelella. Kaksi kappaletta kuuntelin hitaan valssin jälkeen ennen kotiin lähtöä. Ehkä jossain taas oikeissa tansseissa pääsen heitä katsomaan.

Jos allaolevan kuuntelee, niin vielä upeampi on heidän live-esiintymisensä. En tiedä ketään toista yhtä antaumuksellista laulajaa kuin rumpali on tässä kappaleessa. Laulun syvyyttä lisää alla toistokohdat, joissa varsinkin haitaristi on laulullaan voimakkaasti mukana. Sielun ne kohdat saavat väräjämään...

SIELUNI SOITTO

 

 

Istun rannalla yksinäisyyden
aallot ymmärtää mun tarinaa
lämmin kallio suo ystävyyden
yhtä vahvan kuin kallio vaan.
Eilen täytyi pois luotasi mennä
tänään katsettas sun ikävöin
taivaan tuulissa luokseni lennä
sua tarvitsen päivin ja öin.
:: Meri kuule sieluni soitto
kuule lauluni huutoni mun
ota kyyneleistäni voitto
ne on suolaa kuin sielusi sun. ::

Katso kallio aurinko herää
usvaverhot se lämmittää pois
murheet ihmisten säteisiin kerää
antaa voimaa ja ottaa taas pois.
Illoin saan jälleen katsoa silmiis
illoin suudella huulias voin
illoin kanssasi lentää taas pilviin
niistä hetkistä vain unelmoin.
:: Meri kuule sieluni soitto
kuule lauluni huutoni mun
ota kyyneleistäni voitto
ne on suolaa kuin sielusi sun. ::