15.04.2012 Kivistön työväentalolla 

Nyt oli poikkeuksellinen ilta. Miehiä oli enemmän tai ei ainakaan tavanomaista määrää vähemmän kuin naisia. Ehkä myös se, että naisista puuttuivat kenties eniten haetut, “nuoret” naiset - siis mukavaa meille muille. Minullakin oli hyvä tanssi-ilta. Hyvän musiikin takia ja myös tanssittujen yli 20 kappaleparin takia.

Esko Sartolahden yhtye oli hyvä. Rumpali ja basisti ovat veljeksiä. Kitaraa soitti ja lauloi hyvä-ääninen herra. Varsinkin tangot sopivat oikein hyvin äänelleen. Myös rumpalilla oli hyvä ääni.

Illan menu oli runsas musiikin suhteen, jos oli herrojenkin. Hidas valssi jäi väliin, kun jäin ihmettelemään, mikä seuraavaksi tulee ja naistenhaku oli menossa ja naiset menossa ennen kappaleen alkua. Tavallisia valsseja sain ja jouduin tanssimaan useamman. Tosin yksi herra käytti moninaisia taitojaan “viihdyttääkseen” minua valssin aikana, etten pitkästyisi. Satuin sanomaan, että valitsen tavallisen valssin viimeiseksi lajiksi tanssilajien joukossa, niiden, joita osaan. Operetti ja konserttivalssit ovat luku erikseen tai wienervalssi. Tavalliset valssit ovat monilla orkestereilla uuvuttavan hitaita. No, Pieni syntinen ei ollut

Samba tanssilajina onnistuu parhaiten erään herran kanssa, joka sattuu melko usein samoihin paikkoihin. Meidän musiikkimakumme jollain kohdalla ei tosin käy yksiin. Hänelle kärkiorkestereihin lukeutuu Taikakuu ja minulla se on hännillä. Minun mieliorkestereistani hän taas ei pidä kaikista. Mutta samban tanssimista mielipide-erot eivät haittaa. 

Polkat ja kahdet jenkat olivat hyvät tanssia. Tosin polkat olisivat saaneet olla himpun hitaammat. Kyllä polkan tanssii, soitettiinpa se millä tahdilla tahansa, mutta pikajunavauhtia ei tarvitsisi olla. Hitaammassa polkassa ehtii hengittämisen lisäksi myös nauttimaan menosta. Viejä onneksi osasi viedä lyhyellä askeleella, mikä helpotti tanssia.

Hitaan valssin lisäksi chachaa taisi tulla naistenhaulla ja hitauteni takia sen katselin. Tangoja sain tanssia hyvässä viennissä. Jopa kunnon foksille oli hyvä vienti. Kädenalitansseiksi meni niin humpat kuin muut nopeat lajit. Onneksi yksi humppapari oli taas opettelua minulle. Sitä opettelua, josta pidän. Herra taitaa olla ainoa, joka niin vie ja useat daamit ovat olleet hänen opeissaan ja hyvältä näyttää sivusta katsellenkin.

Herroissa oli useampi, joiden kanssa en ole tanssinut aiemmin ja muutama, joiden kanssa olen harvoin tanssinut. Eräällä herralla oli argentiinalaisen tanssin maltillisuus muutenkin viennissään. Ikävä kyllä paikalla ei ollut hänelle käypää paria, jos lajin tangoja ei soitettukaan.

Ilta oli hyvää liikuntaa tanssin puolelta ja erityisesti pidin orkesterin soittotaidosta ja - tavasta esittää tanssimusiikkia. Reijo Taipaleen tangoja laulanut soittaja ei tarvinnut hävetä ääntään. Hän osasi esittää ne hyvin. Illan alussa humppa Virta tuo, virta vie oli myös kuin Rainer Frimanin esittämä. Rytmit ja laulu kohdallaan niin kuin alkuperäiskappaleessa. Niin tuttu kappale, että edellisen tanssi-illan orkesterin esittämänä tuntui pahalle kuunnella joitakin kohtia laulussa, niin soiton kuin laulun osalta. Oliko sillä orkesterilla jokin oma juttu, mutta minusta siinä esitettiin pieleen jotain.

Sartolahden yhtyeen tansseihin haluan mennä, jos vain kohdalle sattuvat.