10.01.2013 Kylpylähotelli Peurungassa

Illan esiintyjät olivat Saija Tuupanen ja Kunnon Miehet. Orkesteri joka oli yleisön suosikki Viihdyttäjä-kilpailuissa 2010 ja 2011 ja Saija Tuupanen, joka oli tangokuningatar vuonna 2003 21-vuotiaana. Hänen aiempi orkesterinsa Tornados ja Kai Lääti oli hänen orkesterinsa kuningatarvuoden jälkeen. Nykyinen orkesteri on ollut reilut kaksi vuotta Saijan orkesterina.

Peurunkaan ei ole pitkä matka, joten se helpottaa lähtöä joskin solistin nähdäkseni voisin ajaa pitemmällekin. Olin kahdeksan jälkeen, puoli yhdeksän maissa perillä ja hiljaista oli. Orkesterin pojat olivat laittelemassa soittimia kuntoon ja laatikoita oli pitkin tanssitilaa. Siinä katselin minne istuisin, että näen lavalle hyvin. Ravintolatiskin jälkeen oli hämärää pöytien luona ja huomasin jonkun katselevan minua. Ajattelin ensin, että joku soittomies siinä on. Sitten kun tunnistin hymyn, niin olipa hyvä ajoissa tuloni. Saija Tuupanen on yhtä solakka ja samannäköinen kun viimeksi hänet näin ja siitä on aikaa. Samannäköinen hän on kuin 10 vuotta sitten voittaessaan tangokruunun. Mukava oli tavata ja jutella menneistä ja nykyisyydestäkin. Olin ollut hänen keikoillaan menneinä vuosina ja varsinkin hänen kuningatarkautensa alussa. Saija meni laittautumaan iltaa varten ja saman tekivät orkesterin pojat.

Orkesterin haitaristi/kosketinsoittaja Aki Metsälä oli aiemmin Channel Fourissa soittamassa ja muistan hänet vuosien takaa. Nuori herra oli 18-vuoden iässä vuonna 2000 Kultaisen harmonikan miesten sarjan voittaja. Arvelin, ettei hän enää muista, mutta se osoittautui myöhemmin toisin.

Orkesteri soitti hyvin, joskin basso ja rummut hieman olivat korostuneina. Laulumiehiä oli useampi soittajissa. Esiintymislavan sijainti saattaa vaikuttaa äänentoistoon, tiedä sitten. Solisti aloitti osuutensa ja hänen äänensä jäi orkesterin soiton alle. Rummut ja basso kuuluivat liian kovina. Ei sillä, äänentoistoa hoitava soittaja sanoi huomanneensa myös sen alkukappaleella ja oli korjannut asiaa. Mutta ei minusta riittävästi. En vain ymmärrä, miksi pitää hakkaava musiikki olla solistin laulun aikana. Olen kai ymmärtänyt väärin, kun olen uskonut, että kun solisti astuu lavalle, hän on ykkönen, häntä kuunnellaan, ei niitä liian voimakkaita, hänen äänensä yli nousevia soitinten ääniä. Eräässä toisessa paikassa tässä kerran eräs nuorempi herra totesi, että totta kai pitää kuulua bassot ja rummut kunnolla, että osaa tanssia. En kyllä tanssinut hänen kanssaan. Näytti kävelen jossain rytmissä tanssilattialla.

Tanssiosuuteni menivät entiseen tyyliin tässä paikassa tai ehkä parempi sanoa, hieman paremmin. Alun levymusiikkia odotellessani eräs tuttu herra istui pöytääni ja heti kun soitinlaatikot oli saatu pois lattialta, ehdotti tanssimaan menoa. Niinpä muutamia kappaleita tanssimme peräjälkeen ja teki mieleni sanoa jo ekatanssin jälkeen, että voisin mennä istumaan. Se, että hänellä on tyylinä neuvoa koko ajan ja valittaa, että se ja se paikka minulla on jäykkä, etten käänny minne hän tahtoo ym. Jos joku vieras tekisi niin, saisi jäädä yksin tanssimaan. Hän tosin pitää itseään tanssitaiturina ja mieleni on tehnyt kysyä joltain hänen naistanssitutultaan, miltä hänestä tuntuu tanssia herran kanssa. Kuvioita hän osaa, joka lähtöön ja aina uutta. Hänen vientityylinsä vain ei sovi minulle. Se on rikkonaista ja hieman kovakouraistakin. Eikä hän ole tangomies tai muutoinkaan omaa pehmeää vientiä. Onneksi olen voinut sanoa hänelle omia ajatuksiani tanssimisesta hänen kanssaan. Ehkä minun pitäisi mukautua vientiin, mutta jokin siinä vain estää minua. Ehkä seuraavalla kerralla en jaksa lähteä siihen leikkiin lattialle.

Orkesterin alkuosuudella tanssin kahdet kappaleparit sujuvaa vientiä eri herrojen kanssa. Solistin kahden osuuden aikana oli monia kauniita kappaleita, joita pääsin tanssimaan muutaman herran kanssa.

Hidas valssi Sieluni soitto tuli varmaan perintönä Tornados-orkesterilta. Kai Lääti sen silloin lauloi ja upea asia, että Saija sen nyt esittää. Päätöskappaleena Saijalla oli 2003 vuodelta Seinäjoen tangomarkkinoiden sävellys/sanoituskilpailun 2. sijalla ollut tango Kuun hopeaiseen viittaan.

Illan parhaat tanssini olivat edellä mainittu hidas valssi, tangot ja tavallinen valssi - sama sujuvaliikkeinen herra oli viejänä. Illan iloinen uutinen koski tulevaa Lapin matkaani 9. viikolla. Tämän illan hanuritaiteilija onkin soittamassa silloin Äkäshotellissa hitaan valssin Sieluni soiton alkuperäisen tekijän kanssa.