14.12.2013 Haapamäen Suojalla

 

Olen ollut kyllä Suvi Karjulan keikoilla kuten myös In The Moodin, mutta erikseen. Nyt sitten tämä oli ensimmäinen yhteinen minulle. Suvi on ollut mukana kesäkuusta lähtien tuuraten äitiyslomalla olevaa laulajaa Maija Tenkasta.

 

Levymusiikkia oli yhdeksään asti. Orkesterin aloitus oli yllätys. Ei mitään valsseja vaan tyylikäs Apaschi upeasti soitettuna. Perään tuli Maanantaitango, mikä ei nyt sitten mikään tango ole. Tuttu kappale minulle, kun Varjokuva-orkesteri esittää sitä Toinen tie-nimellä ja on heidän samannimisen levynsä alkukappale. Olen tainnut kuulla kappaleen aiemminkin In The Moodin esittämänä.

 

Illan aikana oli paljon aivan erilaista musiikkia, mihin olin tottunut aiemmin sekä solistilta että tältä orkesterilta. Suvi yllätti upeilla englanninkielisillä, konserttimaisilla kappaleillaan ja monilla nopeilla kappaleillaan. Hän näytti kovasti nauttivan esiintymisestä.

 

Orkesterin kitaristi, maestro Ilari Haavisto on taitava muusikko. Suvi  lauloi  orkesterin Ajatustenlukija-levyltä kappaleen Maailma muuttaa, joka oli kaunis. Se on Haaviston  sävellys ja yhtyeen ensimmäisen solistin Mariina Niittymäen sanoittama.

 

Viimeisellä setillä esitettiin tangot Tuhon tietä kuljen ja Kitaratango, jota olen kuullut vain yhden muun orkesterin esityksenä. La Strada on esittänyt sitä aiemmin. Kitaroita olikin lavalla runsaasti. Olikohan viisi vai kuusi mukaan lukien Suvin soitin.

 

Tanssiliikuntaakin minulle tuli illan mittaan toivomillani tanssilajeilla. Fusku/foksi on suosittua herrojen hakemana. Niitä tuli tanssittua, vaikka ne ei nosta kovin tanssin iloani. Eräs tuttu hakee täällä usein chachaalle niin kuin nytkin. Siitä pidän kuten hitaasta valssista ja jivekin sujui hänen kanssaan. Toisille hitaille valsseille haki herra, joka ei käy tässä paikassa. Oli tullut kuulemaan esiintyjiä. Olen tanssinut muualla hänen kanssaan. Hän on hyvä tanssija. Muutamia kappaleita hän tanssi ja poistui vaille yksitoista. Tanssitettavissa ei kai ollut sopivan ikäisiä. Miehillä kun on tapana ja kun heillä on myös yhteiskunnan hyväksymä etuoikeus naisiin verrattuna, tanssitella usein vain nuoria tyttöjä.

 

Iltani sujui tanssien, välillä kuunnellen ja istuen. Viimeisellä setillä tuli sitten salsa. Sen voisi soittaa aiemmin niin kuin nyt tulivat polkat ja jenkat. Suvin kanssa tauolla jutellessani totesin, että soitot ja laulut olivat erilaisia kuin ennen. Ehdottelin, että nyt esitetyistä englanninkielisistä kappaleista saisi aikaan konsertin. Ne olivat sitä tasoa. Vastaus olikin, että ovat ajatelleetkin asiaa. Hyvä niin.