Esakallion iltapäivätanssit 9.7.2008

Ne harvat kerrat, mitkä olen matkannut Seinäjoen tangomarkkinoille, ovat tapahtuneet mutkien kautta. Tai paremminkin, kun matkalle olen lähtenyt, niin olen halunnut nähdä muutakin kuin Seinäjoen tapahtuman.

Mäntsälän tansseilla tämä matkailu alkoi ja Onnelasta jatkoin matkaa aamupäivällä Esakalliolle päivätansseihin. Kari Piironen, yksi niistä harvoista tangokuninkaista, jotka ovat kantaneet kruununsa tyylillä ja Caminito siellä esiintyivät ja voi sitä varttuneiden tanssijoiden määrää. Ulko-ovella oli tervehtimässä paikan isäntä sisään tulijoita. Kun tanssitilakaan ei ole pieni, niin väkeä oli kyllä runsaasti paikalla.

Laulajan vaimo oli myymässä Piirosen uutta juhlalevyä, 10 uutta ja 10 toivotuinta. Hän on sydämellisen ystävällinen ihminen. Sen huomasi niistä monista hänen luonaan käyneistä tanssijoista. Voin vain ihailla Piirosen ääntä. Hän sulkee äänellään kaiken syleilyynsä. Sain siihen kokea jatkoa tangomarkkinoilla, josta kerron myöhemmin.

Orkesteri on myös hyvä varsinkin kun vakituinen rumpalikin oli tuolillaan. Tanssimusiikki oli siis kerrassaan loistavaa minun toiveilleni. Yhdeksän euron tanssilipun hintaan sai kahviosta kahvia ja maukkaan kahvileivän.

En olisi uskonut etukäteen ajatellen, että tanssitutut jäivät yhteen herraan. Asetuin tosin suureen hakuriviin valssin soidessa ja eräs vieras herra hakikin. Sellaista ikäihmisen askellusta se oli, mutta tanssia joka tapauksessa. Jotenkin tuntui, että parasta on kun keskityn musiikin kuunteluun. Mutta orkesterin ensimmäinen osuus menikin tanssien, kun aikojen alun minulle ensimmäinen esitelty pinssiherra haki tanssimaan. Luovutin hänet sitten tuttujen daamiensa seuraan ja joku kappale läsnäoloaikanani vielä tanssittiin. Aika meni kuunnellessa syrjäpenkillä istuen ja jouduinkin lähtemään ajoissa jatkamaan matkaani Rönnille iltatansseihin. Esakalliolla olen käynyt aiemmin kaksi kertaa. Ehkä perinteiset iltatanssit sopivat minulle paremmin – joskus.