01.05.2012 tanssit Jyväskylän Tapiolassa

Olin kuullut ko. paikan joka tiistai-iltapäivän tansseista, mutta aika ei ole sopinut minulle. Mieli on kyllä tehnyt käydä katsomassa, mitkä menot siellä on. Vappupäivä, minunkin työläisen vapaapäivä, soi minulle nyt mahdollisuuden. Hiljan olin kuullut yhdeltä illan soittajalta, että on tulossa soittamaan Sinitakit-orkesterin mukana.

Vappupäivä sai paikan täyttymään. Tavallista enemmän oli väkeä, yli 200 henkeä. Pariskuntia oli aika paljon, ikä-ihmisiä, mutta oli parittomiakin paikalla. Parit tanssilattialle syntyivät äkkiä. Tuttuja näyttivät kaikki olevan keskenään. Alkuvalssille pääsin ulkonäöltään tutun herran kanssa. Sitten hän siirtyi tanssittamaan parempia tuttujaan. Olin asennoitunut kuulemaan orkesteria ja sen teinkin muutamien tanssittujen kappaleiden lisäksi.

Ilta tosin alkoi yllätyksellä. Toinenkin tuttu soittaja oli orkesterissa - tilapäisesti tällä kertaa. Soittanut tosin aiemminkin. Laulajana oli Kyösti Salmen. Rummuissa Jari Makkonen ja haitarissa Pertti Pepe Niilahti, jonka vakituinen orkesteri on Teuvo Oinaan Kiintotähti.  Arvelin Pepen myös laulavan, kun hänellä on hyvä ääni. Lauloikin hieman, mutta lähes koko ajan lauloi Kyösti Salmen.

Istuin salin ympäri kiertävällä penkillä lähellä orkesteria. Siinä nurkkauksessa muutaman kappaleen tanssin erään tutun ex-soittomiehen kanssa. Yllätykseksi minua haki naistenhaulla erään tanssipariskunnan herra. Ovat harrastaneet kovasti lavatanssikilpailuja. Hidasvalssi oli kyseessä. Vienti oli kyllä kiitettävän hyvää. Samalla jutteli ja kysyi eräästä saman sukunimen omaavasta (kuin minun) herrasta - mitä hänelle kuuluu, kun on veljeni… Taitaa olla siitä 14 vuotta, kun ko. herra mainitsi julkisesti minut pikkusiskokseen ja joillekin on jäänyt käsitys, että olemme sisaruksia. Tanssi ja tangot vain ovat meillä yhteistä, ei verisukulaisuus. Minulle jäi kyllä huono omatunto - en ole aikoihin kuullut hänestä mitään.

Tauoilla sitten soittomiehet kävivät jututtamassa tanssien alun lisäksi ja tanssimassa tangot, foksifuskut ja jenkat kanssani. Kun olin paikalla kaksi tuntia (piti joutua hakemaan matkojen päästä silmäteräni kotiin), niin toinen tunti oli naisille. Ennätin hakea erästä hieman nuorempaa painosta olevaa herraa, joka tanssikin hyvin. Kahdet kappaleparit tanssimme peräkkäin. Olikohan toiset hitaat valssit…

Tämä tanssipaikka on kovin suosittu työelämästä poissaoleville. Saavat tavata tuttujaan ja harrastaa mieleistä liikuntaa. Kovin ketterästi herrat hakivat daameja. Naistenhakua en tullut seuranneeksi. Tanssilipun hintaan sisältyi kahvi ja pulla/munavoipiirakka. Jos asun sitten joskus, kun on aikaa, vielä tällä paikkakunnalla, niin varmaan ainakin joskus käyn siellä. Siihen mennessä minun täytyy ensin saada asenteeni ja suhteeni tanssimiseen hieman muuttumaan.