24.08.2013 Hangan lavalla

 

Nämä olivat minulle jäähyväistanssit. Tuskin enää Sykkeen tansseihin pääsen heidän loppu  kaudellaan. Kunhan ovat tauolla aikansa, niin ehkä palaavat vielä areenoille ja minä olen paikalla – vaikka rollaattorin kanssa. Muistini mukaan heidän ensi kohtaamisestaan on yli 13 vuotta. Silloin nuoret soittajat ja varsinkin Vesa asettuivat sydämeeni.

 

Olin siis matkalla hieman apein mielin, mutta samalla kiitollisena näistä vuosista. Onneksi ilta oli hyvä ja lavalla esiintyi iloinen joukko. Esitetyt kappaleet olivat vanhaa ja uutta. Pidän erityisesti monista heidän ekalevynsä kappaleista. Vesan laulama hidas valssi on koskettava. Se on hänen tekemänsä. Ensi esitys laulettuna oli häävalssina omalle vaimolleen. Ei voi enää kauniimmin laulaa rakkaalleen.

 

Tämä oli minullekin hyvä ilta. Olin tanssipaikalla loppuun saakka, mitä ei juuri enää niin tapahdu. Tanssiväkeen sopi ihmisten kirjo. Oli hyviä tanssijoita, mutta enemmistö liikkui omilla askelillaan. Kaikilla näytti olevan hauskaa. Eri tanssityylit ovatkin piristystä sekä tanssiessa että sivusta seurattuna.

 

Iltani tanssi-ilon tuojia oli kolmea ”lajia”, joista yksi oli nainen! Hän oli ulkonäöltä tuttu entisestä kotipaikastani. Kun meitä ei aina haettu, niin hän hallitsi viennin. Oli siihen saanut opetustakin. Ihan vapaalla tyylille tanssimme hitaita ja monia fiilistelykappaleita eikä mitään perinteistä vaihtoaskelta. Kyllä hymyä löytyi niitä tanssiessamme.

 

No, ne kaksi muuta ”lajia” olivat herroja. Toinen oli Kaakonkulmalta ja silloin tällöin oltu samoissa tansseissa aika eri puolella Suomea. Kahdet parit tanssimme nopeita kappaleita, mille en kovin usein nykyisin enää pääse. Kolmas ilon aihe oli herra, jonka olen nähnyt muualla tansseissa. Nyt hän haki ja useita kappalepareja tanssimme eri lajeja ja vientityyli sopi minulle.

 

Tanssin tosin muutaman muunkin herran kanssa, mutta usein käy niin, etten muista jälkeenpäin ellei tanssiminen ole tuntunut hyvälle ja/tai vienti ei ole käynyt tyyliini. Vakka kantensa valitsee – tanssissakin.

 

Ilta päättyi encoreihin ja sain kuvattua soittajia ja juteltuakin heidän kanssaan sekä toivottaa hyvää jatkoa että takaisin paluuta myöhemmin.