Syvälahden lava 16.8.2008

Kun nyt Mistralin makuun olin päässyt, niin Syvälahden lavalla lauantai-illan vietin. Orkesteri soitteli kaksi osuutta ja Annella oli omat osuutensa ja sen jälkeen vielä hetkinen orkesterin tahdeissa. Mitä useammin käyn Annen keikoilla, sitä enemmän olen alkanut arvostaa hänen näkökulmaansa esitettäviin kappaleisiin. Olin aikaisemmin sitä mieltä, että Mistral on hyvä (ja varsinkin silloinen kosketinsoittaja!), siksi käyn keikoilla ja meneehän se solisti siinä sivussa. Mutta Anne on ottanut kirin ja minulle ei ole enää mitään "ongelmaa" kuunnella/tanssia hänen osuuksiaan. Hän on valinnut kauniita vanhoja, uudistettuja kappaleita lokakuun alussa julkaistavalle uudelle levylleen. Niitäkin hän illan aikana lauloi. En  tiedä toista naisartistia, joka esittää kappaleensa niin antautuen ja hänen hymynsä syleilee koko yleisön.

Nyt oli sitten paikalla toisenlainen väki kuin keskiviikkoiltana, ainakin fanijoukko oli suuri. Vaikutelmani oli, että tanssinharrastajia oli vähän paikalla, joskin kädenalitanssien aikana keskilattia oli melko täysi. Nythän on jo pitkään ollut suuntaus, että jos vaikka ei osaa muuta tanssia, niin jotain kädenalijuttua pitää osata ja ainakin sinne keskilattialle päästä tanssimaan. No, jokainen taaplaa ja tanssii tyylillään ja taidoillaan. Minun ymmärrykseni ei riitä siihen, miksi fuskuna ja buggina tanssitaan kaikkea mahdollista. Ehkä oikean tanssitaidon oppiminen on vaikeaa ja uskotaan, että on näyttävää osata muutama kuvio mm. fuskuun.

Tanssiväki oli naisvoittoista ja aikaisemmin paikalla olleista tanssivista herroista puuttui monta. Oikeastaan niistä herroista, jotka minua tanssittavat ja joiden kanssa on ollut mukava tanssia, oli paikalla kaksi. Sen sijaan muutamat herrat, jotka eivät yleensä kohdista hakujaan minuun, ehtivät nyt tanssittamaan. Hyvä niin, kun muutoin paikalla oli paljon perusaskelin tanssivia. Niitä tanssilajeja sopi iltaani muutamia.

Illan ilonani olivat oikein hyvin viedyt tangot. Toiset tangot sujuivat foksin askelin. Hitaita valsseja tanssin kahdet parit, joista toiset taidokkaalla viennillä. Yhdet vauhdikkaat tavalliset valssit olivat herran kanssa, jolla on taitoa muihinkin lajeihin. Fuskua hänen kanssa myös tanssin. Polkan tanssijoita oli todella vähän ja jo se antaa selkeän kuvan läsnä olevan tanssiväen (miesten) taidoista. Minun tuttuja ei siihen lajiin ollut paikalla, joten katselulla olin. Oikein hyvät polkat olivatkin. Jenkkaa sen sijaan tanssin tai tanssitettiin jiven askelin tai ainakin minun jalat menivät niin.

Vastahakuna hain naistentunnilla erästä herraa ja en edes huomannut, että chachaa alkoi soida. Mitähän jalkani tekivät ennen kuin tunsin, että herran jalat tapailivat chachaan askelta. Ajatukseni olivat kai jossain tai itse asiassa naistenhaku ei innostanut minua. Minulle sopivia herroja ei ollut monta ja juoksukilpailuun en ryhdy hakutilanteessa. Tuntisin tilanteen tosi koomiseksi. Ennätin kuitenkin muutamaa herraa hakea, pääasiassa heitä, jotka olivat minua hakeneet.

Loppuillasta pitkän, hoikan miehen kanssa fuskailimme ja kun rumbaa ei soitettu koko iltana, niin erään kappaleparin tanssimme rumbana. Ei tämä ilta ollut ihan tavallinen tanssi-iltani. Tanssiväki oli erilainen, sää oli sateinen ja tihkua oli koko illan, kosteusprosentti oli korkea sisälläkin ja tanssimatkan tein normaalista poikkeavalla tavalla. Täyden kuun aika oli, mutta siitä ei näkynyt vilaustakaan.