Keurusselkä 7.11.2008

Viisi viikkoa saa unohtamaan vähemmän mukavat asiat edellisestä käynnistä tässä paikassa. Siispä ilman mitään odotuksia tanssiväen suhteen ajelin kuulemaan ja katselemaan
Taiga-yhtyettä ja solistiaan Jarkko Honkasta. Syksyn Lapin matkallani heidät tapasin Levihotellissa. Ikimuistoinen oli se sunnuntai-ilta. Taiga oli saanut kaksi solistia, omansa ja tangoprinssi Antti Ahopellon. Kaikki mitä lavalta esitettiin oli upeaa. Niin orkesterin soittaminen kuin äänentoisto ja solistit mitä parhaimpia.

Siellä en kiinnittänyt enempää huomiota kosketinsoittaja/haitaristiin, mutta nyt sen tein. Hänessä on yhdistynyt soittotaito ja lauluääni. Hän lauloi alkuillan kahdella osuudella ennen solistin esiintymistä. Kelpasi kuunnella häntä. Samoin basistilla oli lauluosuuksia. Rumpalin käsissä oli kai kapuloiden lisäksi äänentoistonkin hallinta. Keurusselän sali on monimuotoinen ja syvennyksessä olevan soittolavan sijainti ei ole varmaan paras mahdollinen. Volyymit olivat pääosin kohdallaan eli minun korvilleni sopivat.

Silloin edellisellä kerralla paikka oli täysi ja tanssiminen ahdasta. Nyt oli toisin. Alkuillasta oli vähän ihmisiä paitsi baarin puolella oli nuorisojoukko juhlatamineissaan. Missään vaiheessa paikka ei ollut täynnä. Eikä paikalla ollut tanssinharrastajia kuin yksi pariskunta ja eräs yksin tullut herra. Muuta ravintolaväkeä sen sijaan oli tanssimassa kuka mihinkin suuntaan. Solistin toisen osuuden kappaleilla väki innostui nopeista rokeista ja tahtoivat vielä lisää samanlaista. Siinä sitten "tanssityylit" olivat rajattomat. No, hehän olivat sitä väkeä, joka ravintolat pitää pystyssä. Mutta uskonpa, että nämä fiksut orkesterit, jotka osaavat esittää väelle kuin väelle, nauttivat varmaan enemmän siitä, kun saavat esittää tanssimusiikkia selvemmälle väelle. Peräsalissa oli karaoke ja siellä riitti laulajia.

Minä aloitin illan kahvilla ja muffinsilla, jonka täyte oli suussa sulavaa. Muuta pullatuotetta ei kai ollut, kun kysyttiin sopiiko se. Muutama herra haki sitten tanssimaan ja useamman kerran kaksi herroista. Taisin kyllästyä vientityyliin ja koetin olla syrjässä. Kun sitten solistin aloittaessa istuin pöytään,  josta näin hyvin lavalle, niin siitäkin paikasta piti luopua välillä. Kärsivällisyyteni oli välillä hieman koetuksella. Paikalla olleen tanssitaitoisen herran kanssa sujuivat muutamat kappaleet. Pääasiassa olin siis kuulolla. Eikä se tuntunut pahalle.

Jarkko Honkanen on taitava esiintyjä ja hyvä on äänensäkin.Siinä on tangolaulajan syvyyttä ja silloin minä kuuntelen mielelläni. Hymyä hänellä näytti riittävän kaikille ohitanssiville. En tainnut aiemmin tutustua tarkkaan hänen nettisivuihinsa ja historiaansa. On hän monessa ollut mukana ja vaikka hän esittääkin kunnon tanssimusiikkia, niin kyllä hänen reipas esiintymisensä on kai kotoisin rautalanka-rokkiajoiltaan.

Ikävää on, että oikein hyvää tanssimusiikkia esittävä orkesteri solisteineen esiintyy vain pohjoisessa ja etelämpänä vain joskus Keski-Suomen alueella. Esiintymisiä heillä kalenterin mukaan on hyvin vuosi eteenpäin. Väliin sopisi varmaan iltoja muuhunkin suuntaan. Matkat vain ovat pitkiä ja solisti oli tyytyväinen nykytilanteeseen. Samaa mieltä oli orkesterikin. Lapin tunturihotelleissa on tunnelmaa. Sen sain itsekin kokea heidän kanssaan. Uusi levy on tekeillä ja ehkä sen myötä saavat itsensä tanssiväen tietoisuuteen. Singlejulkaisuja on kyllä aiemmin ja viimeinen "Päältä terästä, sisältä kultaa" on oikein mukaansa tempaava kappale ja omien sivujen galleriassa videoesityksenä.

Väki väheni solistin kahden setin jälkeen ja minäkin päätin istumiseni. Mukava heitä oli tavata ja kai jatkossakin vain Lapissa heitä näkee. Se on harmi, että näitä tuntemattomimpia orkestereita, jotka soitollaan eivät ole yhtään huonompia kuin mitä etelän lavoilla esiintyvät orkesterit, ei ohjelmatoimistojen ja tanssipaikkojen kautta saa edes joskus esiintymään. Suomi on pieni maa, mutta näissä asioissa liian iso. Tai muut asiat ovat vallalla siellä, missä isot tanssipaikat pyörivät muutamien samojen orkesterien voimalla. Mitä kaikkea lieneekään taustalla. Osansa kuitenkin on tanssiväen tanssipaikka- ja orkesterivalinnoilla, mitkä eivät tue tuntemattomampien orkesterien esiintymisiä ja paikkoja.